Nitus | Jak przygotować garaż do montażu bramy segmentowej?






Jak przygotować garaż do montażu bramy segmentowej?

Bramy Porady

25 stycznia 2019 Autor:Nitus

Prawidłowy montaż bramy segmentowej wymaga wcześniejszego przygotowania otworu wjazdowego. Przed przyjazdem ekipy montażowej konieczne jest przeprowadzenie odpowiednich prac, które pozwolą na sprawne i bezawaryjne działanie bramy segmentowej. Wyprofilowanie otworu z uwzględnieniem odpowiednich wymiarów, przeprowadzenie instalacji oraz wykończenie wnętrza garażu, to czynności, których pominąć zwyczajnie nie wolno.

Ściany garażu

Brama segmentowa może być montowana do ścian wykonanych z cegły, żelbetu oraz ram stalowych. Odpowiednie wymiary oraz wygląd nadproża i węgarków to jedne z podstawowych kwestii, których trzeba dopilnować przed zamontowaniem bramy garażowej.

  • Nadproże to element konstrukcyjny, który znajduje się powyżej otworu wjazdowego. W tym miejscu montowana jest górna część prowadzenia bramy wraz z napędem. Standardowa wysokość nadproża w bramach garażowych to około 350 mm.
  • Węgarki to przestrzenie boczne od krawędzi otworu do wjazdowego do ścian garażu, gdzie montuje się prowadnice pionowe. Węgarki w bramach garażowych powinny mieć po minimum 100 mm.

Przygotowanie garażu do montażu bramy segmentowejNadproże i węgarki to bardzo ważne elementy garażu, którym trzeba poświęcić szczególną uwagę właśnie przed montażem bramy garażowej. Otynkowanie ich oraz pomalowanie, najlepiej wykonać od razu, ponieważ po zamontowaniu bramy, dostęp do nich będzie mocno ograniczony, a późniejsze prace wykończeniowe mogą doprowadzić do pogorszenia funkcjonowania bramy. Węgarki oraz nadproże, do których będą montowane prowadnice pionowe oraz układ podnoszący, muszą być zarówno proste, jak i znajdować się w jednej płaszczyźnie z zachowaniem pionu, co ma swoje późniejsze przełożenie w bezproblemowej pracy bramy. Jeśli te warunki zostaną zachowane wraz z dobrym montażem, rozkład sił w bramie będzie równomierny, co pozwoli na jej właściwe funkcjonowanie. W przeciwnym razie, gdy rozstawienie sił będzie nieproporcjonalne, może to doprowadzić do szybszego zużywania elementów, na które położono większy nacisk. Przy tynkowaniu nadproża i węgarków, zdecydowanie warto poszerzyć tę pracę o pozostałe ściany garażu, które (przypomnijmy) nie powinny wykazywać błędów wykonania. Jeszcze przed montażem bramy, wnętrze garażu ma szansę się skutecznie osuszyć. Uwzględnienie tej kwestii, pozwoli ochronić zamontowaną już bramę przed odpadającą wilgocią - jeśli zdecydowalibyśmy się na tynkowanie i malowanie po jej instalacji.

Wykończenie sufitu

Przed zainstalowaniem bramy segmentowej, sufit garażu również powinien być otynkowany. W sytuacji, gdy prowadnice poziome będą już zamontowane, dokładne wykończenie może być bardzo utrudnione. Należy pamiętać, aby w zasięgu otwieranej bramy, nie występowały żadne elementy, które utrudniałyby lub uniemożliwiały pracę mechanizmu.

Podwieszenie prowadnic poziomych

W przypadku, gdy montaż bramy segmentowej do ściany oraz istniejącego sufitu okaże się niemożliwy, wykonujemy samonośną konstrukcję, do której montujemy bramę. Aby umożliwić podwieszenie prowadnic poziomych, sufit musi być stabilny i bezwzględnie wykończony. Analogicznie kompletne wykończenie tyczy się ścian bocznych.

Przygotowanie posadzki

Posadzka powinna być równa oraz mieć zachowany odpowiedni poziom w stosunku do ścian, na których będą znajdować się prowadnice. Szczególnie przy zastosowaniu drzwi serwisowych niskoprogowych, posadzka bezwzględnie musi być w poziomie. Zachowanie tych standardów zapewnia nie tylko właściwe warunki dla pracy bramy, ale również szczelność. Podłoże do montażu bramy nie może posiadać przeszkód w formie kabli, rur, ponieważ każdy element znajdujący się w obrębie toru ruchu bramy, utrudnia jej prawidłową pracę. Położenie wylewki oraz płytek, kategorycznie trzeba wykonać przed montażem bramy. Posadzka w okolicach dolnej uszczelki powinna być wypoziomowana (tzw. „poziom zero”) oraz wykonana w taki sposób, aby zapewnić swobodny odpływ wody.

Podpięcie instalacji

Bramy segmentowe z napędem coraz częściej ustępują miejsca tradycyjnym bramom o sterowaniu ręcznym. Garaż, w którym montowana będzie brama z automatem, trzeba wcześniej odpowiednio - pod kątem elektryki - przygotować. Dlatego jeszcze przed otynkowaniem garażu, należy pamiętać o: zamontowaniu instalacji elektrycznej pod napęd, zasilaniu - a więc o gniazdkach w suficie i rezerwacji obszaru na elementy automatyki (np. fotokomórki). Instalacje należy wykonać zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami dotyczącymi instalacji elektrycznej. Wykonanie tych czynności pozwoli uniknąć rozkuwania ścian i sufitu, w momencie kiedy brama będzie już zamontowana.

Najciekawsze publikacje


Projekt i wykonanie   Virtual3D
Używasz starej wersji przeglądarki. Strona może wyświetlać się niepoprawnie. Dokonaj aktualizacji.